Äldre kvinna utsatt för grovt bedrägeri.
En kvinna i 80-årsåldern i Kista har blivit uppringd av någon som uppgett att hon blivit bedragen och att hon skulle få hjälp att flytta pengar. Istället för att hjälpa kvinnan ska hon ha blivit av med en större summa pengar. En anmälan om grovt bedrägeri har upprättats.
Så kan ett telefonbedrägeri gå till
Telefonbedrägeri är när någon ringer och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank. När du loggar in släpper du även in bedragaren. I de flesta fall blir du kontaktad via telefon eller sms av en bedragare som påstår att något hänt och som vill att du ska identifiera dig för att hjälpa till att lösa problemet.
Polisens tips – så skyddar du dig mot bedrägerier
Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. En bedragare som ringer kan till exempel säga att den är en släkting, från banken eller något företag.
Logga inte in. Logga aldrig in med bank-id om någon ringer upp och ber dig. Lämna inte heller ut koder från bankdosa eller till betalkort.
Lita inte på den som ringer. Personen som ringer kan säga att du håller på att förlora pengar, eller att en släkting råkat illa ut. Lita inte på den som ringer även om den har information om dig.
Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Stäng dörren om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- och/eller kreditkort eller andra värdesaker. Om någon kontaktar dig med ett sådant ärende är det en bedragare.
Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person.
Kontakta polisen. Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.